Kadının özgürlük mücadelesine pek çoğumuz farklı söylem, eylem ve yaşanmışlıklarla bir yerlerden dahil olmuşuzdur. Bunlar; kimi zaman "kadının beyanı esastır", kimi zaman "8 Mart erkeklerle mi kutlansın?" kimi zaman ise, muhafazakar feminizm söylemlerinde tıkanıp kalmıştır.
Bu noktaya gelmeden önce sorgulanması gerekenin temelde ne olduğuna bakmak gerekir. Fidan CAN, Jineoloji Dergisi'nde bireyde irade ve ahlak ilişkisinden, özgürlük arayışçısının kişiliğine kadar kapsamlı bir değerlendirme yaparak kadın özgürlük ahlakının ilkelerini tanımlamıştır. Bu derya gibi yazıyı okumak, maddeleri kendimize ilke edinmek, kadın mücadelesinin yaşantımıza katacağı anlam açısından kaçınılmaz bir ihtiyaçtır.

KADININ ÖZGÜRLÜK İLKELERİ

  • "KENDİNİ BİL" ilkesini özgürlük felsefesinde bir temel ilke haline getirmek, bunu yaşamsal kılacak güç ve iradeyi geliştirmek açısından büyük bir mücadele içinde olmak.

  • Erkek aklı ile yaratılan tüm dinsel,felsefi ve bilimsel icatlara karşı jineolojiyi geliştirmeyi esas almak, etiği, estetiği ve ekonomiyi kadın biliminin ayrılmaz bir parçası olarak ele almak, bu temelde bir örgütlülüğü geliştirmek.

  • Özgür bilinç ve irade için en başta zihinsel anlamda bir donanım şartıyla, başta teorik entellektüel alanda gelişmeyi sağlamak, zihinsel, ruhsal ve duygusal olarak ataerkil zihniyetin yarattığı tüm etkilerden, özelliklerden ve alışkanlıklardan arınmayı esas almak.

  • Ahlakı, özgür bir kişilik ve yaşam için olmazsa olmaz koşulunda ele almak ve ahlaki duruş ve tarz kazanmayı özgür yaşamın temel ilkesi olarak ele almak.

  • Her türlü cinsiyetçi yaklaşım, tanımlama ve sıfatları aşmak, özgürlük ahlakı temelinde yeni davranış ve tanım geliştirmek. Özgürlük için öz bilinç kadar örgütlülük, örgütlülük kadar güçlü bir mücadeleyi esas almak.

  • Özgürlük, demokrasi ve ahlaki yapılanma için erkek ile özgür ve eşit ilişkileri inşa etmek, bu mücadeleyi çok yönlü süreklileştirerek, derinleştirmeyi gerçekleştirmek.

  • "Düşüncesi bizimle olmayanın eylemi de bizimle olmaz" gerçeğinden hareketle sahte ögürlük eğilimlerinden uzak durmak, aldanmamayı ve aldatmamayı esas almak.

  • Fikri, zikri ve eylemi bir olan bir gerçeklikle KAMİL İNSAN gerçeğine ulaşmak.

  • Bir hırka-bir lokma felsefesinden yola çıkarak, bireyci, maddiyatçı, özerk ve bürokratik yaklaşım ve tarzları aşmak, demokratik-komünal bir duruş ve tarzı geliştirmeyi esas almak.

  • İlişkilerde ve mücadelede açık ve şeffaf olmak; bu temelde egemen sistemin tüm aldatıcı aşk söylemlerine ve safsatalarına karşı AŞKIN GERÇEK GÜCÜ haline gelmeyi başarmak. HAKİKAT İNSANIN KENDİSİNDE GİZLİDİRgerçeğinden hareketle, geleceğe ulaşmak için zihinsel aydınlanma ile sürekli yolculuklara koyulmak, bu yolculuklarda çekilen acı ve zorluklara karşı büyük bir irade göstermek.

  • Büyük bir nefs savaşım ile duygu ve güdülerini terbiye etmek, onları özgür yaşamın amacı temelinde örgütlemek ve yönlendirmek.

  • Özgürlüğü bir bilinç kadar bir inanç olarak da ele almak, bu temelde büyük inanç gücü haline gelmeyi başarmak.

  • Zevk kadar acıyı da yaşamın gerekliliklerinden saymak ve onların büyük öğretici gücü ile ilerlemek.

  • Kendine saygı, güven ve sevgi temelinde yaklaşmak, bunu ahlaklı yaşamın en temel değerleri olarak ele almak.

  • İnsanın kendisiyle, yaşam ve doğayla uyumunu dengesini sağlayan ahlakı, yaşamın ve mücadelenin temel ilkesi haline getirmek.

  • Kadının kendi bedeni hakkında söz sahibi olabilmesi için, cinsiyetçi tüm güzellik imgelerine yine feodal-dini yargılarla belirlenmiş tüm kurallara karşı mücadele içinde olmak, bu söz hakkını yaşamın tüm alanlarında koruyarak geliştirmek.

  • Doğru söylemek sadece yalan söylememek değildir; doğru bildiğinde ısrardır. Bu gerçekten hareketle doğruları her zaman savunma ve pratikleştirmede çaba sarf etmek.

  • "İyi düşün, güzel konuş ve doğru yap" ilkesi temelinde yaşam ve ilişkilerin öz ve biçim kazanmasına yol açacak tarz geliştirmek; aldatan, ikiyüzlü, samimiyetsiz ilişki ve yaşam tarzından kaçınmak.

  • Ahlaki kişilik ve ahlaki yaşam açısından süreklileşen bir mücadele içinde olmak.


Kaynak: CAN, Fidan, Özgürlük ve Etik-Estetik, Jineoloji Dergisi, İstanbul, 2018, sayı:10, sf: 96-97
Editör: Haber Merkezi