AMED-ÖTEKİLERİN GÜNDEMİ RÖPORTAJ: HAMZA ÖZKAN: Mezopotamya Kültür Merkezi (MKM, aralarında Apê Musa Anter ve İsmail Beşikçi’nin de olduğu bir grup Kürt aydın ve sanatçı tarafından 1991 yılında kuruldu. MKM’nin Taksim’deki bu şubesi Kürt dili, kültürü ve sanatı icraatına ilişkin Türkiye’de kurulmuş ilk kültür merkezidir. Daha sonra Diyarbakır, Van, Urfa, Mersin, Adana ve İzmir gibi diğer şehirlerde ve Almanya, Avusturya ve Hollanda gibi bazı Avrupa ülkelerinde de merkezin şubeleri açıldı.



MKM’de müzik, tiyatro, sinema ve dans gibi sanatın çeşitli dallarında üretim yapan birçok tanınmış sanatçı yetişmiştir. Merkezin sadece sanat ve kültür için değil aynı zamanda Kürt politikası için de alternatif bir alan açtığı söylenebilir.  Diyarbakır’da 1990’ların karanlık dönemlerinde perdelerini açan Şanoya TEATRA JÎYAN NU  NCM (Navenda Çanda Mezepotamya Stanbul) oyunlardan biri  



Kendinden bir ‘tiyatro insanı’ yaratmak için çabalamış değerli bir sanatçıdır  TEATRA JÎYAN NU Grubundan Ömer ŞahinTanıdıkça daha da saygı duyduğumuz bu değerli tiyatro sanatçısıyla tiyatroya dair sıcacık bir sohbet gerçekleştirdik. Sanatçı olmak için emin adımlarla yürüyen Şahin  Ötekilerin Gündemin’den Hamza Özkan’nın sorularını yanıtlarken,  bence tiyatronun asıl misyonu insanların kafaları en karışık olduğu dönemlerde insanlara gerçeği anlatmaktır.  söylediklerini sizlerle paylaşmaktan gurur duyuyoruz.     

• Merhaba! Bize biraz kendinizden bahsedebilir misiniz? • Ben Ömer Şahin Ağrı’da doğdum. 18 yaşıma kadar Ağrı’da yaşadım daha sonra Van, İstanbul ve Diyarbakır’da bulundum. 2001 yılından beri tiyatro ile uğraşmaktayım.

• Neden tiyatroyu seçtiniz? • Daha lisedeyken okul tiyatromuz vardı ve hep orda bulunup tiyatro yapma isteği oluştu. Sanırım kendimi daha iyi ifade etme arayışım vardı. Belli bir süre orda bulunma şansı buldum ama hep içimde daha büyük oyunlarda bulunma isteğim vardı. Üniversitede bu şansı yakaladım ve böylece maceram başladı.



• Ailenizde tiyatrocu var mıydı? Hayır.

• Destek oldular mı? • Annemin ilk oyunumu vcd den izlerken kafama yediğim terliğini saymazsak ?

• Tiyatronun başka bir alanıyla ilgileniyor musunuz? • Genel olarak tiyatronun tüm alanları ile iç içeyiz zaten. Bazen oyun yazıyor yönetiyor bazen oynuyor ve bazen de teknik odasına geçip ışık vb.. yapabiliyoruz.

• Belli bir birikiminiz var, oyun yönetmeyi düşünür müsünüz? • Daha önce yazdığım ve yönettiğim oyunlar oldu. Örneğin en son Ağrı’da sema kültür merkezinde çalışırken Xeyala Dewrêş adında bir oyun yazıp yönettim. Daha önce de Diyarbakır Cegerxwîn Kültür merkezinde de belli çalışmalarım oldu.

• Nasıl bir izleyicisiniz? • Oyun izlemeyi severim. Sadece oyun da değil sinemayı da çok severim.



• Nedir izlerken dikkat ettikleriniz , neler ararsınız oyunda? • Bence iyi bir izleyici olmanın sırrı kendini tamamen sahnede veya perde de oynanan oyun veya filme bırakmasıdır. Bu saye de her ayrıntıyı dikkatle izleyip üzerine düşünme fırsatı olur. Güzel se zevk alır. Değilse eleştirir. Ama önyargılarla ve konsantre olmadan sırf eleştirmek veya övmek için konsantre olursa hatalı izleme yapar. Ve genelde değerlendirmeleri yanıltıcı olur.

• Nasıl oyunlarda, rollerde oynadınız? • Bu konuda biraz şanslıyım sanırım. Hemen hemen bir oyuncunun oynamak isteyeceği çoğu rolde oynadım. Çocuk oyunundan tutun da figürasyondan yardımcı karakterlere ordan ana karakterlere kadar. Komedi oyunlarından dram oyunlarına kadar. Hem iyi karakter oynadım hem de kötü karakter.

• Keyif aldığınız bir tür var mı? • Absürd komedi severim.

• Karakter tercihiniz var mı? • Oynamam dediğim hiçbir karakter yoktur. Yeter ki projeye inanayım. 

• Sahne sizin için ne ifade ediyor? Bu kadar yorgunluğa değecek ne var sahnede? • İnsanların oyundan önce size olan bakışı ile oyundan sonraki arasında fark var. Önce siz herkes gibi normal bir insansınız. Ama oyundan sonra – hele bir de güzel geçmişse oyun – yüzlerinde oluşan hayranlık ifadesi size tüm yorgunluğunuzu unutturur.

• Sahnede bulunma için hiç fedakarlıkta bulundunuz mu? • Elbette Kürt tiyatrosu yapıyorsanız hemen hemen her oyun büyük bir fedakarlık sayesinde çıkar. Yoksa orta da oynanacak oyun olmaz. Bu sadece benim için değil Kürt tiyatrosu yapan herkes için geçerli.

• Ax û Jiyan Cebar.. Sahnede 100 den fazla canlandırdınız bu karakteri. Bir karakteri 100 kere sahnede oynamak heyecan verici bir şey mi? • Bir tv dizisi olarak çekilen güzel bir proje idi. Sanırım 2 yıl boyunca yaklaşık 52 bölüm oynadı. Benim için çok heyecan verici ve güzel bir maceraydı.

• Tiyatro ve dizi oyunculuğu arasında bir fark var mı? • Tabi ki bazı teknik farklılıklar var. Fakat ikisi de yeteri kadar özgüven ve ciddiyet gerektiriyor. Tabi bi de sahne sempatiniz varsa ortaya başarılı bir oyun çıkar.



• Tiyatro mesaj vermeli mi, nedir tiyatronun rolü günümüzde? • Mesajdan öte bence hayata dair tüm gerçekleri cesaretle işleyebilmeli.

• Tiyatro sadece eğlence olarak görülüyor… • Bence tiyatronun asıl misyonu insanların kafalarının en karışık olduğu ve manupilasyonların yoğun olduğu dönemlerde insanlara gerçeği anlatmaktır. Bu her zaman eğlenceli olmayabilir.

• Tiyatro oyuncuları-yönetmenleri arasındaki tartışmalar hakkında ne düşünüyorsunuz? Oyuncular da sık sık eleştirmenleri eleştirmeye başladı. • Yönetmenin oyunu ele alışı ve projede ki misyonu uyuşmuyorsa oyuncular isteksiz ve enerjisiz olabilir ama bu çok istisnai bir durum. Ben fazla karşılaşmadım. Ama mesele eleştirmenlere gelince olay değişir. Çünkü eleştirmen her zaman eleştirecek bir nokta bulur. Bu eleştiriler bazen çok insaflıca olur bazen de acımasızca olabilir. Bu noktada ben eleştiri yapanlarında tiyatro oyunculuk ve reji deneyimleri olmasını isterim. Bu biraz temenni olarak kalıyor maalesef. Bu tecrübeleri olmayan eleştirmenlerin de oyunda ki teknik konulardan çok izleyici temsilcisi gibi oyunu değerlendirmeleri daha doğru olur kanısındayım. Boşuna kasmaya gerek yok yani ?

• Nedir Bilimsel eleştiri? • Bir konu hakkında teknik bilgiye sahipseniz ve bununla ilgili tarihsel bir bakış açınız varsa ve bu iş ya da konu ile ilgili üretiminiz veya çalışmanız olmuşsa insanlar söylediğiniz cümlelere ve değerlendirmelere önem verir.

• Neden sinema da fazla göremiyoruz sizi? • Bunu yönetmenlere sormak lazım ? aslında bazı si,nema filmlerinde ufak rollerim oldu fakat bu apayrı bir konsantrasyon. Sürekli oyuncu seçimlerini takip etmeniz lazım. Apayrı bir iş alanı yani. Şimdiye kadar aldığım rollerde zaten çekimlere başlamak üzere olup son anda boşta kalmış karakterleri tamamlamak için sinema ekibinin arayışları sonucu aldığım roller.

• Proje mi kabul etmiyoruz? • Tabiki proje kabul etmeme hakkınız olabiliyor fakat benim durum yukarıda anlattığım gibi.

• Sizin kurallarınız var mı? • Evrensel ahlaki ve etik ölçülere göre ve faşist bir yaklaşım içermeyen her projede yer alabilirim. Sanırım baya geniş bir skala ?

• Şehir Tiyatrolarının önemi ne? • Bence bir şehrin nefes alabileceği ender mekanlardan biri. Kendini düşüncelerini ve hayallerini sahnede görebileceği bir yer.

• Birlikte oynamak istediğiniz oyuncular var mı? • Hiç düşünmedim: şuan beraber oynadığım arkadaşlardan memnunum.

• Tiyatro dışında neler yapıyorsunuz? • Tiyatro dışında bir iş yapmıyorum.

• En son hangi oyunu izlediniz? • İstanbul İmpro grubunun Masal Irmakları adlı doğaçlama oyununu izledim.

• Dizi izler misiniz? • Yabancı dizi takip etmeye çalışıyorum. Black Mirror,, Game of Thrones

• Son izlediğiniz sinema filmi? • Yabancı: Annihilation ( yok oluş)

• Yerli : Ölümlü Dünya

• Son olarak söylemek istediğiniz bir şeyler var mı? • Çok teşekkür ederim.

• Ötekilerin Gündemi olarak teşekkür ederiz başarıların devamını dileriz

Editör: Hamza Özkan