Galatasaray Meydanı  ve Siyasal İslamcılar Kayıp yakınları Cumartesi Annelerinin/ İnsanlarının Galatasaray’da 700. hafta oturma eylemini yasaklaması ve  polisin eyleme katılmak isteyenleri  şiddetle, işkenceyle  engellemeye çalışması bütün dünyada yankı yarattı.

Galatasaray Meydanı  ve Siyasal İslamcılar

Kayıp yakınları Cumartesi Annelerinin/ İnsanlarının Galatasaray’da 700. hafta oturma eylemini yasaklaması ve  polisin eyleme katılmak isteyenleri  şiddetle, işkenceyle  engellemeye çalışması bütün dünyada yankı yarattı.

İçişleri Bakanı Süleyman Soylu ne yapmaya çalışıyor sorusunu bir kez daha gündeme getirdi. Bu ilk değildi. Hatırlayalım en   son 24 Haziran seçimlerinde iki gün sonra Ağrı ili, Doğubayazıt ilçesi Yaygınyurt köyü sakinlerinden Mevlüt Bengi’nin PKK   öldürülmesi nedeniyle HDP Eş Genel Başkanı Pervin Buldan’ı telefonla arayarak  “sizi bu ülkede yaşatmayacağız” sözleriyle  tehdit etmesi ve seçimlerde CHP’nin HDP ile işbirliği yaptığını gerekçesiyle valilere, “cenaze törenlerinde protokol sıralarında CHP temsilcilerine yer vermeyin” talimatı vermişti. Soylu ’nun CHP yönelik talimatı partisinin MKYK toplantısında benimsenmedi ve kaldırıldı.

Daha dün, Dersim’de yanan dağlarda inceleme yapmak isteyen HDP milletvekillerinin önü vali ve güvenlik kuvvetleri tarafında kesildi. Yangınla ilgili HDP  Milletvekilini Twitter’da Dersim valisi tarafında engellendi.

Hiç kuşku yok ki, Soylu, partisinin politika ve yönelimleri doğrultusunda hareket ediyor. Ancak bu yeteri kadar açıklayıcı değil.  Ya da olmakta olanı anlamaya imkan vermiyor.

Galatasaray meydanında gazetelere,  televizyonlara, sosyal medyaya  yansıyan 25 Ağustos fotoğrafları İktidar partisinin “Yeni Türkiye’sinin” nasıl bir şey olduğu özetleyen, tarihe  not düşülen ve unutulması imkansız  fotoğraflar oldular.

 

O fotoğraflardan yanıt verilmesi gereken sorular oluştu. Bu soruları 27 Ağustos 2018 tarihli cumhuriyet gazetesindeki yazsısında Kemal Can, şöyle özetlemiş: “Peki AKP, 700 haftanın büyük bölümü iktidarı döneminde yapılmış eyleme neden şimdi saldırdı? Belki, haklı, meşru, vakur bir siyasi kimlik haline gelen Cumartesi eyleminin kitlesel direniş zemini olmasından endişe. Belki, yerel seçim ve ekonomik sıkıntıların sağanağı öncesinde gündem tanzimi. Belki de, lütuf düzeninde meşruiyet alanlarının yeniden tarifi ve devlet özdeşleşmesinin tamamlanması.” Yazının tümü için: http://www.cumhuriyet.com.tr/koseyazisi/1065385/Lutufla_baslamayan_yasakla_bitmez.html



Bana bunların toplamı geliyor. Ama esas mesele, iktidar partisinin, 2002 yılında hükümet olmasıyla başlayan yolculuk serüvenini devletin sahibi olmayı başardığını sanmasında gizli. Geçmişte  yakınları  kaybedilmiş Cumartesi Annelerinden/İnsanlarından devlet adına özür dileyen, “büyük devletler hatalarıyla yüzleşmeyi başaran devletlerdir”  diye meydanlarda nutuk atan, partisinin grup toplantısında  Berfo anayla görüşmesini  anlatırken bakanlarını ağlatan ve  Berfo anaya oğlunun katillerini bulma sözü  veren  siyasi liderin, faili meçhullerin failleriyle, yargısız infazcı güvenlik bürokratlarıyla, eski derin devletin sahipleriyle  kol kola, omuz omuz omuza yürüyebilmesinde saklı.

Kürt sorununu çözmek iddiasıyla yol çıkan, 2018 gelindiğinde 1929 model Kürt politikasını yeni versiyonunu şiddetle uygulayan bir siyasi liderden.

Balyoz, Ergenekon davalarıyla darbecilerle hesaplaşılıyor masalını anlata anlata, onlarla koltuk paylaşımı yapan, genelkurmay başkanını, savunma bakanı yapan bir siyasi liderden.

Bu,  devletin hatalarıyla yüzleşmesinden söz eden, “ devletin, cumhurbaşkanı, başbakan aleyhine sloganları, pankartları mitinglerde yasaklayan, medyada  sansürleten, yazanları, söyleyenleri  işinden kovduran, medyaya patron  değiştirten siyasi liderin serüvenin ve kurduğu  ortaklığın ürünüdür ortada duran.

  1. yüzyılda insanlığın en kutsal yaşam hakkını yani barışı savunanları, Afrin’deki, Sur’ daki, Cizre’deki, Münbiç’teki savaşa karşı çıkanları teröristlikle suçlama pespayeliğine düşenlerin siyasi serüvenlerinin sonu bu.


Eski devlet yetkililerinin ve bürokratların  savaşı, çatışmayı “terörü” bilinçli bir biçimde tırmandırdığı, güçlendirdiği  ve bundan siyasal, sosyal rant sağladıkları savını ileri sürenler, şimdi o zalimlerle işbirliği kurdular,   savaşın, çatışmanın mağdurlarını, barışı savunanları, haklarını ve  gerçeği  arayanları teröristlik ile suçlama, yaftalama peşindeler.

Toplumda yarattıkları “terör ve bölünme, beka” korkusunun siyasal rantını devşirerek hayatta kalmaya çalışıyorlar.   Toplumun aklıyla, hafızasıyla alay ediyorlar, dalga geçiyorlar.

 

Özcesi eski devletin siyasal mağdurları, eski zalimlerle koltuk paylaşarak devletin yeni ortağı/sahibi olarak eskide ne varsa onu taklit ediyorlar.

İşte hafta sonu Cumartesi Annelerine karşı girişilen hoyratlık, saldırganlık bu hayatta kalabilme çabasının çaresizlik hallerinin dışa vurumu oldu.

Hem de öyle bir dışa vurum oldu ki, eski devlet mağdurları siyasal İslamcıların bir çırpıda nasıl bir dönüşümüne uğradıklarını, bu anlamda mağdurluktan zalimliğe dönüşmelerini izledik.

Siyasal İslamcıların büyük bir kesimi, iktidar partisini destekleyen muhafazakarlar daha 20 sene önce üniversitelerde kurulan ikna odalarını, okul kapılarında başörtülü öğrencilerin nasıl horlanıp, dışlanıp ağlatıldıkları unutarak, evlatlarının kemiklerini, mezarları arayan Cumartesi Annelerine uzan elleri, kalkan copları, atılan biber gazlarını görmediler, duymadılar da Türkiye’nin faili meçhuller, zorla alıkoymalar, yargısız infazlar hafızasını, kayıtlarını, belgelerini bir çırpıda silmeye çalışan  Soylu ’nun “  Analığın, terör örgütünce istismar edilmesine göz mü yumsaydık”  Bunlar Eminönün’de gezerken mi kaybolmuşlar “ “Hasan Ocak, terör örgütü tarafından infaz edildi..” gibi cümlelerinin önüne ardına bakmadan, dünü düşünmeden sahiplenerek gazetelerinde, televizyonlarında, sosyal medyalarında tereddüt etmeden  dolaşıma soktular.

Türkiye’yi büyük kayba sürükleyen kültürel sonuçlar üretecek, sosyal yozlaşma ve insani körleşmeye yol açma potansiyeli güçlü siyasal İslamcı mağdurlarda, muhafazakârlarda yaşanan bu  değişim/dönüşüm olsa gerek. İ

Adım adım inşa edilen “Yeni Türkiye’nin” kodlarını bu değişim oluşturuyor. İnsani, inançsal değerlerden uzak bir toplumun tebaaları olmaya   aday insanlar topluluğu yaratılıyor.

Bunun kolay olmayacağını yine o iki fotoğrafta görmek mümkün.  Ama uzun ve zahmetli bir yol alma ihtiyacı oluştuğu çok aşikâr.   Galatasaray meydanın çekilen o iki fotoğraf cumartesi Annelerinin/insanlarının 23 yıldır çoğalarak sürdürdükleri ısrarlı dayanışmanın ve insan kalmanın fotoğrafları. İnsanlıktan istifa edenlere karşı BİZ olabilenleri hikayesini resmediyor.

Devlet artık onları, BİZ’ler ise onlar için ötekileriz. Unutulmamalıdır ki, tarihte bu serüven çok yaşandı ve hep kaybedenler   kendilerini devletin sahibi sananlar oldular.